Saturday, 17 August 2013

hati-hati bila menaiki bas ekspress

assalam

lama bebenor aku tak menulis dalam blog nie.. bukan tiada masa, tapi tiba-tiba ada penyakit M (malas) dan tak terasa nak tulis pape..eheh

ok sebenarnya aku nak cerita pasal sesuatu yang telah berlaku pada diriku dalam bulan puasa baru-baru ini. awal ramadhan la senang cerita.

setelah sekian lama berada di UKM menghabiskan sisa latihan ketenteraan (wah gitu..) aku pun nak balik la ke kampung. aku balik sesorang je takde sape teman. teksi pun taknak amek aku bawak ke hentian kajang. katanya nak pegi solat terawih.. ok la pakcik! nasib baik ada sorang hamba Allah sudi tumpangkan aku.. kawan setentera jugak.. eheh.. ketua aras bes la, ayah dia mai amek.. (motip..?)

bas yang dinaiki oleh penulis
maka bermulalah perjalanan aku dari kajang ke alor setar tanpa ditemani sesiapa. seorang diri (macam sebelum nie tak biasa..hahaha). harga tiket bas dah naik, harap maklum..! jadi, telah menjadi tabiat aku tiap kali naik bas balik kampung mesti la tido kan. ada la jugak aku terjaga bila bas berhenti ka apa ka. sebelum nie aku memang alert la kan. so nak dijadikan cerita, tengah aku sedap tido, aku dengaq macam pakcik bas tue jerit suruh turun. aku ingatkan dah sampai lah ke shahab perdana. time tue hujan lebat, dalam mamai-mamai, aku dengan tangkasnya angkat la bagasi aku yang beratnya hanya mampu dibayangkan oleh orang yang mengangkatnya. bas pun dah pergi. bila aku rasa macam dah sedaq dari mamai, aku pun tengok sekeliling. "tak macam shahab perdana pun." getus rasa hatiku. maka aku pun cuit la manusia yang turun bersamaku and tanya la, "nie kat mana nie?" "SP (sungai petani)."  ah sudah..

baru la aku nak belek jam. tengok baru pukul 3.30 pagi. huwaaaa.. manusia-manusia yang turun bersama aku dah pergi. diambil oleh keluarga atau naik teksi. tinggal aku seorang. pada pukul 3.30 pagi, hujan yang lebat, duduk seorang diri di tempat yang asing sangat menduga perasaan kewanitaan aku. aku pun telefon la abah aku. abah aku cakap tunggu kat situ, abah pi ambik. jarak dari rumah aku ke sungai petani tambah tolak sejam lebih jugak la. time tue aku rasa abah aku la hero aku..hukhuk terharu..!

dalam duk tunggu tue, habis jugak la yasin dua kali. hahaha bila dalam kesusahan baru nak ingat Allah. mungkin ini ujian Allah turunkan kat aku nak bagi ingat Dia..walaupun masa tue aku sepatutnya menangis, tapi ntah la, rasa macam nak gelak kat diri sendiri ja. hahaha macam mana la aku boleh tersalah turun bas.

k yang tue ja nak cerita.. 

wassalam,
KG

wassalam :)

1 comment:

missmuss said...

katak....betapa ak merindui dirimu T_T