Sunday, 26 February 2012

30 minit tanpa henti

pagi tue zaiton berazam nak joging tanpa henti selama 30 minit sampai ke kolej Z. zaiton pergi berjogging bersama 3 orang rakannya iaitu halimah, maimunah dan rogayah. selepas bersiap ala kadar, mereka bereempat pon membuat warming up di depan blok L iaitu berhampiran meja batu. kemudian, barulah mereka start berjogging. semangat zaiton sangat tinggi. ini kerana, tiap kali dia bersama skuadnya dikerah untuk berlari, dia merupakan peserta yang terakhir dan asyik tertinggal jauh ke belakang. zaiton tak mahu menjadi orang yang terakhir lagi. dalam perjalanan, mereka terserempak dengan sarjan kasim. sarjan kasim kelihatan sangat gembira melihat anak buahnya ingin berjogging. ini kerana, sarjan kasim mahu anak2 buahnya menjadi kadet yang paling hebat dalam sejarah palapes.


zaiton berlari-lari kecil sambil melihat jam di pergelangan tangannya. "ish lambat betul masa berlalu. baru 5 minit.." gumam zaiton dalam hatinya. dia mula merasakan kepenatan dan keletihan. namun, zaiton teruskan juga.  zaiton berlari beriringan dengan halimah. manakala maimunah dan rogayah di belakang mereka berdua.


10 minit kemudian, zaiton tercungap2 keletihan. "cis kenapa aku masuk palapes nie? aku benci lari2 nie..huhu" ucap zaiton perlahan untuk memoral down kan dirinya sendiri. sungguh tak patut zaiton nie. zaiton pon memperlahankan lariannya. dia mula berjalan untuk menghilangkan kepenatan dan keletihannya. kakinya lenguh. dada dan pinggangnya rasa sakit. baru jogging sikit. mental ja semua tue. sedang asyik berjalan, maimunah dan rogayah datang dan terus meninggalkan zaiton. zaiton hanya memandang sayu. "pergilah sahabatku. habiskan lah jogging 3o minit tanpa henti. aku sudah tak sanggup.."


berkat usaha zaiton yang hanya berjalan tanpa henti sahaja, samapailah dia di tempat rakan2nya berkumpul iaitu di kolej Z. mereka bereempat pun beriringan pergi ke kafe kolej Z. nak breakfast. zaiton memesan nasi lemak dan teh o panas. hajat hati nak pesan teh o ais tapi halimah melarang keras. halimah cakap ais tak elok lepas jogging. halimah sendiri memesan nasi lemak dan teh panas. maimunah juga memesan nasi lemak dan teh o.sama seperti zaiton. dan rogayah koeytew goreng dan air kosong. mereka makan dengan begitu menyelerakan. makcik kafe tue ada juga menegur mereka. "tak pernah nampak pun kat sini." "kami budak kolej lain makcik.." jawab halimah mesra.


selesai makan, mereka pun berjalan pulang sambil menikmati keindahan alam semulajadi. dalam perjalanan, zaiton merasakan perutnya meragam. "apsal pulak dengan perut aku nie. tadi elok saja." zaiton hanya menahan. sampai sahaja di kolej mereka, terus zaiton meluru masuk ke tandas. "cis, ini semua mesti kerana nasi lemak tue. lepas nie, aku taknak makan dekat kolej Z dah. ada hati makcik tue nak suruh aku pergi lagi." gumam hati zaiton sambil menghentak-hentakkan kakinya.


palapes: pasukan latihan pegawai simpanan.
wassalam :)

3 comments:

missmuss said...

makan x berkat tue ngahahahahahahaha
hikhik chaiyok2...teruskn usaha anda utk mencapai 30minit tanpa waswas tue yew...
saya bagi sokongan mata jew la ;)

Princess ugly duck said...

zaiton~~~~~~~suka..ar nama tu

keroro9065 said...

tue hylah nama watak dlm sesebuah cerpen..