Monday, 31 December 2012

pengalaman bela ikan

as salam

aku xsuka binatang yang berbulu2 macam kucing sebab dia suka manja2 ngan aku. gesel2 kat kaki aku. aku geli. aku tau. kalau kucing suka dekat2 kat seseorang tue, maknanya dia baik. ya. aku memang baik. muahahahaha. dan aku sorang yang penyayang. sebab apa aku kata aku sorang yang penyayang? sebab aku bela ikan. yey!


ikan peliharaan pertama. ikan guppy

ikan pertama yang aku bela ikan kapi. aku suka tengok ekor dia yang cantik2. aku beli 7 ekor rm4 kot. xingat. balang tue ntah dari mana aku rembat. malas nak beli akuarium. bazir. tak lama kemudian ikan tue pon mati sekor demi sekor. xtau la pasaipa. aku sedih la jugak. tapi minat harus diteruskan.

ikan kedua. ikan black molly

kemudian aku beli ikan baru kat kedai haiwan. sekor singgit. aku beli dua ekor. jantan betina. motif beli ikan nie sebab aku rasa menarik kaler dia warna hitam. macam gengster. aku pon panggil ikan nie ikan samseng. masa nie aku mula beli batu warna warni, pokok tiruan. masih guna balang yang sama. ikan nie aktif oo. pantang aku bagi makan, rebut2 ja kejanya. kebulur tahap gaban. tak lama kemudian, beliau pon mati. juga tidak diketahui puncanya. rasanya aku sedih jugak kot.

kali ketiga. masih black molly

kali ketiga aku beli ikan. masih kat kedai yang sama. tapi kali nie upgrade sikit. aku beli akuarium dan batu2 yang warna warni lagi cantik. akurium kecik je. bela ikan kecik ja. hoho. abaikan ayat aku sebelum nie yang kata beli akuarium tue bazir. aku beli ikan jantan sekor dan betina 3 ekor. dengan harapan dapat tengok dorang nie beranak. ikan nie bukan spesis bertelur mengikut apa yang aku reserch melalui internet. namun akhirnya harapan hanya tinggal harapan. dorang mati sekor demi sekor. aku rasa mesti kes rebut ikan jantan sekor nie. xreti nak berbaik langsung madu2 nie.

ikan swordtail

ikan terakhir setakat nie adalah ikan swordtail. aku beli kat apek cina pasar malam. aku rasa dia comel. aku beli la. kat ekor dia macam ada pedang gitu. yang ada pedang tue jantan, yang xdak pedang tue betina. macam mana aku tau? google la..hoho. tengok ikan tue malu2 pulak aku nak tangkap gambaq. sah betina tue. rumpai tue aku amek kat rumah time balik kampung cuti raya haji. so, xyah la aku kasi dia makan. tapi dia mati jugak akhirnya. punca, aku letak air masak sebab malas nak gi amek air kat toilet. rasa bersalah. maafkan aku ikan. 

akhirnya akuarium aku sunyi tanpa penghuni. mungkin satu hari nanti akan berisi.

ok. next entry :)





wassalam :)

8 comments:

missmuss said...

mengong!!!
>.< huhuhu nk bela ikan susah la wey~
ayaq kena ph betol, suhu kena betul...cahaya kena cukup~ mkn xley lebih...mkn menda minyak sikit da sensitif~

-_-' pelihara semut jew la, senang~

oh ye, ak rsa law ko letak air masak kn, ikan2 ko xde dpt oksigen sbb oksigen suma da musnah~

semut hitam said...

ooo begitu rupanya.. tue la..aku suka tanaman pulak.. to mati jugak pokok2 aku..haha

Anonymous said...

Hi

Anonymous said...

bg sesape rase susah nak bela ikan tu asek problem je sy tolong ajarkan..basic bela ikan nie ade 6 paling penting rasenyelah..igt!!nie cume basic je bkn tahap advance..PERTAMA : Saiz akuarium nk kene btol..kalu utk bela ikan macam guppy,molly,tetra,barb dll perlukan x salah sy minima saiz akua 2 kaki pnjang X 1 kaki lebar..hal nie sbb ikan nie biasanye bela dlm kuantiti bnyk dan pling minima tahap gaban pon 2 ekor..oleh sbb tu dye perlukan ruang utk berenang bebas,bermain dan sbgnye..kalu saiznye kecik spt balang cemane ikan tu nk berenang bebas..lagi satu bela ikan dalam balang atau bekas spt gambar diatas adalah sgt susah nk maintain kualiti air bebanding akuarium..gambr diatas adlah kesalahan paling besar bg pemilik ikan hiasan..lainlah kalau bela ikan puyu atau pelaga mmg x jdik masalah..lg satu kalau bela mcm spesies hiasan yg sy tulis td mcm guppy tue sume adlah ikan yg jenisnya sangat2 sensitif pada perubahan kadar oksigen,k.dioksida,ammonia a.k.a taik ikan,pH level dan sbgnye..sbb tulah kalau bela dlm tank besar kalu tukar air ikan x kan stress sbb x de perubahan yg ktara..KEDUA : Filter / Sistem penapisan air mesti superb..mcm kat gambar kat atas mmg langsung x pki penapis..nie lah penyumbang kpd kadar kematian yg tinggi dalam pembelaan ikan hiasan..bnyk gunenye filter nie x kesah la ape jenis sekalipun..kalau pakai yg biasanye yg top filter bfungsi sbg penapis air,menyebarkan suhu yg sekata dalam air dan ada jugak fungsi tk aeratioan a.k.a pengoksigen air..tgklah kalau owner pasang kit aeration dkt filter pump tu..bg yg da beli akua mesti beli pump yg btol performance dye supaya sesuai dgn saiz aku..minima tiga kali air akua perlu difilter dalam seminit..pandai2 korang lah crik pump yg btol..nie penting supaya nti x delah korang pelik apsal da beli pump tp air cepat je da hijau,keruh dsbgnye..KETIGA : Oksigen mesti ada..korang kene la kua modal ckit..alaa x smpi 25 hengget pon bende airpump yg bgusnye satu set ko da lpas beli..kat sini mmg pentinglah kene ade fungsinye supaya dpt replenish blk oksigen yg da dihirup oleh ikan ko td dan juga fungsinya utk menyebarkan suhu dgn sekata dan jugak elakkan pembentukkan lapisan protein kt atas air yg bleh halang kemasukan oksigen..kalu ko tgk gambar atas dye ade ltk tumbuhan akuatik kat dlam balang tp x taw la ori ke plastik tp utk buatkan tmbuhan td sdut k.dioksida dan tuka ke oksigen perlukan satu teknik penanaman yg btol dan amek masa utk menjadi..oleh sbb tu gune airpump lg efisien..aku pn pelik apsal owner ikan lm gambar kat atas x bubuh oksigen ek?cube korang byangkan korang diletak dalam bilik bertutup x ada lubang angin pastu tinggal ramai2 mesti rasa mcam nk mati sbb lemas.tp cube kalu letak aircond ngan kipas mesti x da hal punye..samalah fungsinya airpump utk ikan..KEEMPAT : AntiChlorine..bende nie mesti ada kalu korang gune air paip..bende murah je sume org taw nk gune..tp kat sini BEWARE!!..ada sesetengah produk tp sy tanak sebut bknnya bersifat anti klorin tp anti-ikan..nie bedasarkan pengalaman bulan nie dan bulan2 sblmnya sy da kehilangan bnyk ikan sbb sakit yg misteri..hari pertama pakai utk tukaq air okey je tp hari kedua tros ikan da terapung2 kt permukaan dgn kulit mengelupas..kesian siot..!!igtkan air paip x okey pastu letak obat yg gler mahal aku beli okey tp amek masa dkat dua minggu baru sihat..bler gune skali lagi tros mati ikan tu akibat anti klorin tu..KELIMA : Garam..beli je garam akuarium tp gune ikutlah sukatan saiz akuarium korang..KEENAM : Makanan ikan..x ada bende nie mmglah mati ikan korang..LAST SEKALI yg patut ada dan ditulis dr awal ialah AIR..kalau x ada air mmg x gunelah korang nk bela ikan..sekian..kalau ada salah silap Anonymous nk mtk maaf dan sy terangkan sekali lagi ini adalah BASIC sahaja kalau btol2 nk bela ikan hiasan nie mmg lagi panjang lebar sy bleh terangkan..igt selalu sentiasa belajar melalui kesilapan dan sentiasa cari ilmu kerana tiap2 makhluk itu adalah nyawa yg berharga tiada gantinya..When Your Pet Is Happy = Anda Happy = Saya Pon Happy..

Anonymous said...

Jgn ulangi kesalahan owner pet yg letak gambar di atas..

Anonymous said...

Salam..Anonymous lupe nk tulis satu pesanan..kalu beli 6 bende basic td da siap je buat tank setup jangan terus sumbat ikan..mmg x bertahan lama la jawabnye..paling tidak pon biarkan air tu cycle dalam masa 2 - 3 hari..kalau nak selamat lah..sekian terima kasih..kalau sesapa nk Anon jwbkan tk bela ikan tahap advance dialu alukan bertanya..

rex ace said...

Mcm mn nk bela ikan black molly..sy beli tiga mati dua...tinggal seekor jaa.. apa beza bekas kaca dengn bekas plastik?...klau guna bekas plastik bahaya ka kat ikan?..apa guna tumbuhan air kasi oksigen??

rex ace said...

Mcm mn nk bela ikan black molly..sy beli tiga mati dua...tinggal seekor jaa.. apa beza bekas kaca dengn bekas plastik?...klau guna bekas plastik bahaya ka kat ikan?..apa guna tumbuhan air kasi oksigen??