Wednesday, 2 November 2011

kawen sebab wasiat

>>assalamualaikum<<

" dengan ini dibacakan wasiat dari si atuk yang menyatakan jika cucunya iaitu si lelaki tidak menikahi si perempuan, maka si lelaki tidak akan memperolehi walau sesen pon harta peninggalan si atuk.. sekian terima kasih "

lelaki : adui, apa la atuk nie, aku dah ada awek kot.. aku sayang awek aku.. apsal atuk nak suruh aku kawen ngan perempuan yang aku tak kenal tue..? tapi demi harta pusaka, terpaksa la aku kawen ngan perempuan tue.. tapi jiwa aku terseksa.. sobsobsob T_T

perempuan : apa nie..? apa nie..? kenapa aku dipaksa kawen macam nie..? aku pon ada pakwe jugak.. aku pon sayang pakwe aku jugak.. tapi pakwe aku sengkek.. bakal suami aku nie, kalau kawen ngan aku, dapat harta pusaka.. nanti boley la aku hidup senang lenang.. hikhikhik ^^

-dialog hanya rekaan semata mata-
dirantai oleh wasiat

aku penah lihat situasi macam nie dalam novel. tapi tak mustahil kan kalau terjadik dalam kehidupan seharian kita.. walaupon novel ditulis berdasarkan imaginasi penulis, tapi masih lagi berpaksi dengan kehidupan seharian kita kan..?

kawen sebab wasiat nie kadang kadang bahagia, kadang kadang tak bahagia.. bahagia mungkin jika kedua duanya single dan tidak mempunyai kekasih hati lagi tapi derita jika kedua duanya sudah mempunyai kekasih..

si atuk nie memang tak patot. dia telah menyebabkan lelaki ngan perempuan tue derita.. ye lah, kawen dengan orang len, tapi dalam hati orang lain.. dan ini mungkin menyebabkan curang terhadap pasangan masing masing.. 



kalau lelaki tue baik okey lah.. macam mana kalau dia jahat..? mesti dia pukul pukul, marah marah perempuan tue, kemudian, bila rumahtangga mereka goyah, dia pon akan salahkan atuk dia..

"nie atuk punya pasal la nie, kalau atuk tak ugut saya suruh kawen ngan perempuan nie, mesti sekarang saya hidup bahagia dengan awek saya..!! "

ok yang tue je nak kongsi ^^

keroro gouro : xsuka dipaksa kawen.. haha






wassalam :)

4 comments:

Asakura said...

pertama skali, klau dh ada awek/pakwe, belum tentu itu jodoh kita. Bercinta lepas kawin lebih elok drpd sblm kawin.

Kalau dah dpt suami/isteri jahat, itu mgkn ujian dari Allah atau diri kita tidak sebaik utk mendapatkan pasangan yang baik... :D

leeloo3173 said...

btol tue asakura kata....adew makwe/pakwe blom tentu tue jodoh kita...lagipun bak kata pepatah, 'jodoh bkn di tgn kita'....
akan tetapi, jodoh pown bkn di tgn atuk gak...walopun beliao ley jadi wali, tetapi hati dan perasaan kita mana ley paksa2...huhu pastu bila kita memberontak mesti dier kata 'derhaka!' padahal dier sendri xmo paham....

so secara kesimpulannya, sila jgn masuk campur idop anak2/cucu2 anda sbb anda da diberi peluang utk idop atas kehendak diri sendiri...jgn la amek hak anak/cucu utk bahagia mengikut kehendak hatinyew sendiri...

miss keroro said...

yup, apa yg anda berdua katakan sgt betul.. kadang2 orang2 tua nie pikir, apa yg depa wat tue betui..huhu

Ariesyah said...

salam..lama tak komen kat blog keroro ni...heheh

berdasarkan apa yang anda baca kat novel ni..jika anda ditakdirkan berkahwin sebab wasiat dan anda juga akan mendapat separuh harta atuk lelaki tu, anda terima tak perkahwinan ini????