Wednesday, 2 May 2012

seperti katak yang dipanaskan

as salam..

pernah dengar cerita pasal katak yang dipanaskan tak? aku pun tak pernah dengar tapi terbaca kat dalam majalah.. hehe

sedapnya dia berendam..~


ceritanya macam nie..

kalau seekor katak itu dicampakkan ke dalam air yang sangat panas, dengan pantas dia akan melompat keluar sebab kepanasan. tetapi sekiranya katak itu dimasukkan ke dalam air yang sejuk dan kemudian air itu dipanaskan perlahan-lahan, katak itu tidak akan segera melompat. ia akan perasan bahawa air itu semakin panas dan ia akan selesa berada di dalam kepanasan itu. tanpa disedarinya, akhirnya dia akan mati kepanasan apabila suhu air itu mencecah 100 darjah celcius.

kita tak perlu menukar nama, menukar agama, tetapi dengan menukar cara hidup kita, kita seolah2 katak yang dipanaskan apabila semakin selesa dengan kehidupan yang jauh daripada landasan islam..

adakah kita seperti katak yang dipanaskan?



wassalam :)

7 comments:

missmuss said...

sumpah!
sumpah ak x paham~

keroro9065 said...

maksudnya orang kafir tak perlu secara terang2an mengajak orang islam murtad.. dia ajak perlahan2 melalui cara hidup depa...

missmuss said...

erk.... O_O
apa kaitan katak ngan kapiaq...?

keroro9065 said...

yg tue hanya sebuah cerita ja... ala mcm peribahasa bagai tikus membaiki labu.. ha cm tue la..

missmuss said...

wekkzzz
still tade kaitan~

Yusuf said...

terbaik cerita katak nie, 1st time dgr...hehehe

Prince of Noob said...

kesian katak tu kepanasan... done follow here - Noob